lördag 6 februari 2010

Att resa med stil

Titta på honom. Hur han bröstar upp sig. Hur han när bilden tas känner den totala lyckan över att inte bara har snärjt den snyggaste tjejen i hela jäkla Cleveland, han är dessutom ägare till det saltaste fordonet i hela Ohio. Med stor sannolikhet är han också rejält pårökt.

Går det att hitta en mer tidstypisk bild från tidigt 1970-tal? Muskelbils-eran var på grund av oljekrisen och Nixons nya "nitiska" miljölagar på väg att ta slut och "The Van" var den naturliga arvtagaren för de som med sitt fordon ville uttrycka en frihetslängtan och en icke konform livsstil.

Endast fantasin satte gränser för hur man skräddarsydde sitt fordon. Förutom det givna såsom britsar, heltäckningsmatta från golv till tak, överdimensionerade högtalarsystem, gardiner, crazy biltutor och ölkyl var ju airbrushmotivet det absolut viktigaste. Varför inte en solnedgång, svallande vågor med en sparsamt klädd kvinna i strandbrynet? Kanske en allvarsam indianhövding med blicken riktad mot evigheten? Eller en flock vilda vargar som ylar på månen? Kanske en mäktig trollkarl som skjuter blixtar med händerna? Inga som helst konstigheter.

För en massa år sedan bilade jag från kust till kust genom södra USA. I en liten rostig vinröd Buick. Låt mig säga så här; på de bilder som togs på mig under den resan finns inte en enda bild där jag ser lika skön och nöjd ut som liraren på bilden. Men nästa gång; då ska jag resa med stil.

Frågan är bara vilken motivlackering jag ska välja.

3 kommentarer:

  1. Anledningen till att han är så jävla nöjd, är att han snart kommer att få ligga. Vans från den tiden har var helt enkelt en sorts rullande boudoir på hjul. Inredning i vinröd plysch var ett måste. Idealet verkade vara att se ut som en bordell från sent 1800-tal. Jag antar att en hel del ungdomar nuppade sig igenom tiden innan dom fick råd att skaffa eget, i den typen av fordon. Amerikans bil- och ungdomskultur när den är som bäst. Eller nåt...

    /Ingo

    SvaraRadera
  2. Men, HENNES min är obetalbar. Ungefär som "Hm... Fan... Han som var så snygg igår kväll klockan fem i tre."

    SvaraRadera
  3. @Ingo. Är inte det mesta man gör här i livet på ett eller annat sätt kopplat till att vilja ligga?

    @Hälsporren. Haha, ja nu när du säger det så. Vid första anblick tyckte jag hon såg rätt nöjd ut, men vid närmare granskning kanske hon ändå verkar en aning skeptisk..

    SvaraRadera