fredag 29 januari 2010

Sovjet 1981

Med solsken i blick och äppelkäck uppsyn gick jag med raska steg mot Systembolaget på Götgatan. Men där blev jag motad i grind! Där stod nämligen en tämligen anemisk man med basker och tveksam skäggväxt och skramlade med nyckelknippan och försökte utstråla myndighetsutövning á la Securitas.

"Vänta lite bara så att folk kan komma ut" säger den lilla mannen med den ostbågeaktiga kroppshållningen. Jag tittar in i butiken och visst det är väl lite köer men inte direkt någon anstormning. Jag tittar sen till höger och ser att det faktiskt har bildats en rätt ansenlig kö på grund av Securitas-mannens godtycke. Vi förväntas alltså stå uppradade utomhus i snöfallet som ett gäng kronalkisar och KÖA för att få köpa lite vin. Men som den kuvade löneträl jag är ställde jag mig ändå en stund. Fick dock omgående en utomkroppslig upplevelse och såg på mig själv och hur sjukt ovärdigt detta beteende var. Så vad gör man som god svensk?

Man knyter näven i fickan och fnyser, svär lite tyst och skickar en hatisk blick mot vakthjonet, för att sedan snällt lomma hem.

Nästa gång ska jag nog hytta med näven också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar