onsdag 28 oktober 2009

Sociala Medier = The Holy Graal

När jag började jobba inom reklam och kommunikation och nätet var vilda västern, så fanns det ett mantra som hette "content is king". Det kan ju tyckas självklart att innehåll och substans ska vara bärande komponenter när man skapar något, men saker och ting har förändrats och 2009 är inte 1999.

Nymornade marknadschefer på storföretagen yrar om sociala medier och virala kampanjer som att det är alla lösningars moder. Framför allt tror man då att man talar "kidsens" språk. Så numer har innehållet blivit sekundärt. Det primära är att det kommer ut på nätet fortast möjligt och får spridning. En bra idé i alla ära, men om vi som produktionsbolag inte kan producera den på en dag för att lägga upp den på youtube dagen efter är det bara att gå tillbaka till ritbordet.

Så här kan ett kundmöte låta (och jag har knappt ens överdrivit):

"Vi startar en blogg där målgruppen kan kommentera våra nya produkter!"
"Vad sägs om att lägga ut vår kundservice på Twitter?"
"Vi producerar en film med mobiltelefonkamera för youtube där vi visar vår nya internetbankstjänst!"
"Vad skulle hända om vår VD skapade ett Facebook-konto? Då skulle vi kunna få en bild av vilka våra kunder är!"

Det finns en övertro hos företagen att de kan styra ett nätbeteende samt ett skygglappstänk där de på fullt allvar tror att just deras produkter och tjänster är det som hela världen har väntat på.

Tyvärr kära VD. Det finns bara ett Apple.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar