onsdag 11 november 2009

Att bli excentrisk på 5 minuter

Det finns som bekant många olika skeden i livet. Många händelser, tillfälligheter och mer eller mindre medvetna handlingar som gör en till den man är. Eller i alla fall den man vill verka vara. En stil eller kanske snarare personlighetstyp som en del strävar efter är excentrikern. Den där yviga, världsfrånvända men även dynamiska och väldigt livsbejakande personlighetstyp som man så lätt blir hänförd av. Ett exempel på den typen av person var Keith Floyd som så sorgligt gick bort för ett tag sen.

För ett tag sen fick jag en röd fluga, som hade varit rekvisita vid en inspelning och då kom jag att tänka på honom. Keith Floyd var nämligen alltid klädd i fluga. Excentrikerns kanske främsta attribut. Lika självklart som att han hade ett "smashing wine" i ena handen, lika självklart var flugan knuten runt hans hals. Han var aldrig rädd för djärva kombinationer. Flugorna var både prickiga, randiga och grälla. Inte sällan samtidigt. Han var äkta vara. En riktigt excentriker vars sista mål mat bestod av ostron och champagne. En helt vanlig tisdagslunch.

Jag provade den röda flugan häromdagen men blev tyvärr inte uppfylld av Floyds ande. Tvärtom kände jag mig lite fånig. Liksom hatt kräver det sin man för att bära upp denna accessoar. Det har dock inte på något sätt hindrat upprullade-chinos-männen här på ön att börja bära fluga som någon form av excentrisk markör. Men det räcker ju inte. Det blir bara sökt, tröttsamt och inte ett dugg excentriskt. En riktigt excentriker försöker aldrig vara excentrisk. Han har helt enkelt inga andra alternativ.

4 kommentarer:

  1. "En riktigt excentriker försöker aldrig vara excentrisk. Han har helt enkelt inga andra alternativ."

    Grejen med fluga och andra liknande attribut, är att de för de flesta är en fas som måste prövas om det passar. Beppe-mössa, piprökning, Dali-mustach, etc, är alla olika faser i en mans utveckling. Problemet med dom riktiga exentrikerna är att dom prövade allt det där redan i coltåldern.

    Vad skulle Woody Allen vara utan sin fiskehatt och tjocka plastglasögon? Jonas Birgersson utan sin fleecetröja? Och jag är säker på att Salvador Dali faktiskt föddes med mustach, något annat är helt enkelt inte möjligt. Exentrikerna föds in i sina bekväma kostymer, på alla andra ser det bara löjligt ut. Exentriker är inget som man blir, det är något som man redan är.

    /Ingo

    SvaraRadera
  2. Vilket osökt får mig att tänka på Peter Siepen. Mitt ex brukade säga, om man inte "vet" vad man har för sexuell läggning när man är över fyrtio, så är man bög.

    Analogt till frågan om excentriska attribut: Om du inte i din ålder har hunnit ta reda på och vet vem du är, Måns, så är det nog inte bristen på flugor som är det stora problemet.

    /Ingo

    SvaraRadera
  3. @Ingo. "Om du inte i din ålder har hunnit ta reda på vem du är, Måns, så är det nog inte bristen på flugor som är problemet"

    Men du missförstår mig. Eller väljer att missförstå mig. Jag har absolut inga ambitioner att plötsligt "bli" excentrisk. Jag provade bara en fluga i hemmets lugna vrå.



    Om som du skriver "Excentriker är inget som man blir, det är något som man redan är" - det är ju exakt det som är min poäng!

    SvaraRadera
  4. Ja, jag ville bara förtydliga din poäng, det var ju liksom inte riktat mot dig personligen. Å andra sidan kanske man inte ska skriva intelligenta inlägg klockan fem på morgonen efter att ha suttit uppe hela natten...

    /Ingo

    SvaraRadera