måndag 23 november 2009

POETS-day

För ett tag sedan jobbade jag med en engelsman som introducerade mig för ett nytt uttryck: POETS-day. Det står för "Piss Off Early, Tomorrow´s Saturday". Klarspråk; vi tar en långlunch på fredag och dricker hundra starköl för i morgon är en annan dag. För det finns en vanföreställning hos människor som inte är i "branschen" att vi tar varje chans att fira på kontoret. Med andra ord; dricka på arbetstid, bli lite "skön" och sen "krea" fram lite idéer´. Tänkbart scenario:

Projektledare: "XX mailade och tackade för offerten - det är ju i princip ett ja eller hur??"
AD: "Verkligen!"
Produktionsledare: "Har vi inte några Hof kvar i serverrummet?"
Redigerare: "Jag kollar"
VD: "Hur var det här då?"
Projektledare: "Ny kund!"
VD: "Strålande! Det måste vi fira!! För som jag brukar säga: det är alltid rätt med champagne och aldrig fel med Fernet"
CD: "Cool. Vi kör inne i CWR! (Creative War Room)

Lite tillspetsat, men med korn av sanning, för det stämmer väl till viss del att det firas ibland, i alla fall när det är goda tider. Men en myt som måste avlivas är att det beteendet på något sätt skulle främja kreativiteten. Jag har i alla fall aldrig lyckats prestera något av värde efter jag har korkat upp. Det blir på sin höjd några pliktskyldiga mail-klick och lite youtubande innan man kapitulerar och packar ihop och går hem för att prompt somna på soffan.

Klockan 15.46 på en onsdag.

Glamoröst liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar